Envisioning a better Beechwood / Concevoir un avenir meilleur pour Beechwood

Wednesday, June 24, 2015
Hosted by: 
Tobi

(LE MESSAGE EN FRANCAIS SUIT.)

Beechwood has the potential to be a great main street and fortunately, there are developments currently underway which could well help it get there.  More retail on the street will give residents reason to shop, sit and linger. More residential units will bring people, life and energy. More commercial space will offer the opportunity for local businesses to flourish and bring local employment.

Yet, despite the hopeful promise of a better main street for local residents, transportation is the Achilles heel of the street. It is a narrow roadway that does not permit safe passage for different modes of transportation.  In addition to local traffic, Beechwood is used by commuters as an arterial road to travel to and from the MacDonald-Cartier Bridge to points further east.  While the tunnel feasibility study is nearing completion (looking at the options for a downtown tunnel between the bridge and Highway 417), even if a tunnel is pursued, it would be many years before construction is completed. 

A narrow public right-of-way means opportunities to introduce better transportation infrastructure is limited – be it wider sidewalks, transit priority measures or bike lanes.  Piece by piece, the City is beginning to claim that unused right of way on the margins of the roadway as properties are redeveloped along the street. But in the short term, we have to find solutions for safer and more efficient transport opportunities with the space we have now.

The purpose of our meeting on Wednesday evening, June 24, 2015, is therefore to engage in a collective brainstorm to develop options for improving the safety and functionality of Beechwood Avenue – for pedestrians, transit-goers, cyclists and drivers all.

Please join us for what is sure to be a fun and enriching 90 minutes of discussion, modelling and group work. If you’ve ever wanted to be a transportation engineer for a day, here’s your chance!   

- Tobi

Beechwood Corridor Visioning Session – Wednesday, June 24, 2015
 
Join Rideau-Rockcliffe Councillor Tobi Nussbaum and Rideau-Vanier Councillor Mathieu Fleury to envision what the future of transportation on Beechwood Avenue should look like.
 
Although the road is not scheduled to be rebuilt for some time, redevelopments along Beechwood will create opportunities to look at reconfiguring the roadway to ensure safe passage for pedestrians, cyclists, buses and cars.
 
This visioning session will help inform a City-led planning and functional design study for Beechwood Avenue that will look at how to eventually reconfigure the roadway and larger public realm to potentially include cycling facilities and wider sidewalks. The plans will be in line with the city’s Cycling Master Plan, which defines Beechwood Avenue as a cycling spine route, and the Beechwood Community Design Plan, which calls for Beechwood to be reconfigured to two vehicular travel lanes east of Springfield Road.

What: Public open house visioning workshop for the Beechwood Avenue Transportation Corridor project

Who: Hosted by Ottawa City Councillors Tobi Nussbaum and Mathieu Fleury, with the assistance of City Staff

When: Wednesday, June 24, 2015, 7:30 p.m. to 9 p.m.

Where: Dining hall of Chartwell New Edinburgh Square, 420 MacKay Street (just off Beechwood Avenue)


L’avenue Beechwood a le potentiel de devenir une magnifique rue principale, et heureusement, les aménagements en cours pourraient contribuer à la réalisation de ce potentiel. Présents en plus grand nombre, les commerces ayant pignon sur rue inciteront les résidents à magasiner, à relaxer et à flâner dans le secteur, tandis que les nouvelles unités résidentielles donneront vie et dynamisme à la rue grâce à leurs nouveaux occupants. Enfin, l’ajout d’espaces commerciaux donnera la chance aux entreprises locales de prospérer et de créer des emplois dans la région.

Malgré les promesses d’amélioration faites aux résidents, le transport demeure le talon d’Achille de la rue. L’étroitesse de la chaussée ne permet pas la circulation sécuritaire de différents modes de transport. Outre la circulation locale, les navetteurs en direction et en provenance du pont Macdonald-Cartier utilisent l’avenue Beechwood comme artère pour se rendre dans l’est de la ville. Bien que l’étude de faisabilité sur l’aménagement d’un tunnel (options de construction d’un tunnel au centre-ville, entre le pont et l’autoroute 417) soit presque achevée, si la décision d’aller de l’avant est prise, il faudra tout de même de nombreuses années avant que la construction soit terminée.

Une emprise routière étroite est synonyme de possibilités limitées de mise en place d’une meilleure infrastructure de transport, qu’il s’agisse de trottoirs élargis, de mesures assurant la priorité au transport en commun ou de bandes cyclables. Peu à peu, la Ville prend possession des emprises inutilisées en bordure de la chaussée, alors que de nouvelles propriétés sont aménagées sur la rue. À court terme, nous devons cependant trouver des solutions pour favoriser le transport sécuritaire et efficace en fonction de l’espace disponible.

L’objectif de la réunion qui se tiendra le mercredi 24 juin 2015 en soirée est donc de procéder à un remue-méninges collectif pour trouver des idées pour améliorer la sécurité et la fonctionnalité de l’avenue Beechwood, tant pour les piétons que pour les usagers du transport en commun, les cyclistes et les automobilistes.

Joignez-vous à nous pour ce qui sera certainement 90 minutes fort enrichissantes et divertissantes de discussions, de modélisation et de travail de groupe. Voilà votre chance si vous avez toujours rêvé d’être ingénieur des transports!

-Tobi

Séance de réflexion sur le couloir de transport de l’avenue Beechwood - Mercredi 24 juin 2015
 
Joignez-vous à Tobi Nussbaum et Mathieu Fleury, conseillers de Rideau-Rockcliffe et de Rideau-Vanier respectivement, pour réfléchir à l’avenir des transports de l’avenue Beechwood.
 
Bien qu’on ne prévoie pas de travaux de réfection sur l’avenue Beechwood pour l’instant, les réaménagements à venir nous offrent la possibilité de la réorganiser pour assurer la sécurité des piétons, des cyclistes, des automobilistes et des usagers du transport en commun.
 
La séance de réflexion viendra appuyer l’étude de la Ville sur la planification et la conception fonctionnelle de l’avenue Beechwood. Lors de la séance, il y aura une section, parmis d'autres , qui expliquera comment faciliter le transport multimodal en déterminant la largeur de la voie publique. Les plans seront conçus conformément au Plan sur le cyclisme d’Ottawa, qui désigne l’avenue Beechwood comme un circuit cyclable principal, et au plan de conception communautaire de Beechwood, qui demande le réaménagement de deux voies de circulation automobile sur l’avenue Beechwood, à l’est du chemin Springfield.

Quoi: Réunion portes ouvertes ‒ Atelier de réflexion sur le projet de couloir de transport de l’avenue Beechwood

Qui: Animation par les conseillers municipaux Tobi Nussbaum et Mathieu Fleury, en collaboration avec le personnel de la Ville

Quand: Mercredi 24 juin 2015, de 19 h 30 à 21 h

: Aire de restauration du Chartwell New Edinburgh Square, au 420, rue MacKay (près de l’avenue Beechwood)